keskiviikko 17. heinäkuuta 2024

MH17: vuosikymmen Malaysia Airlinesin lennon MH17 pudottamisesta

 

Heinäkuun 17. 2014 kello 16:19:56 Malaysia Airlinesin lennon MH17 Boeing 777-200ER:n ohjaamosta vahvistettiin VHF-radiolla ohje lennonjohdolle ”Romeo November Delta, Malaysian one seven”. Seitsemän sekuntia myöhemmin yhteys Malaysia Airlinesin Boeing 777-200ER:n katkesi, eikä se enää vastannut kutsuihin. Samalla päättyi 298 matkustajan ja lentokoneen miehistöön kuuluneen siviilin elämä, kun Venäjän maavoimien 53. ilmatorjuntaohjusprikaatille kuuluneesta 9K37M1 Buk-M1 TELAR:ista nro 332 laukaistun 9М38M1-tyyppisen ilmatorjuntaohjuksen 70-kiloinen taistelukärki räjähti takaa katsottuna lentokoneen ohjaamon vasemmalla puolella.


Iltapäivä 17. heinäkuuta 2014, Torez – Ukraina. MH17 on hetkeä aikaisemmin pudotettu. (1) 










Vuosikymmen traagisen tapahtuman jälkeen Venäjä kieltää edelleen osallisuutensa Malaysia Airlinesin lennon MH17 pudottamiseen. Venäjä ei pelkästään tyydy oman osuutensa kieltämiseen, vaan propaganda ja disinformaatioverkostojensa avulla se pyrkii kääntämään tapahtumakulun ihmisten mielissä päinvastaiseksi. Tai vähintäänkin heittämään epäilyksen kaiken uutisoinnin ylle. Tänään Venäjä käy Ukrainassa laajaa ja äärimmäisen brutaalia tuhoamissotaa, mutta meidän on myös syytä muistaa ne tapahtumat vuosikymmenen takaa, jotka viitoittivat tietä tähän tuhoamissotaan. Tämä kirjoitus on kooste omista kirjoituksistani ja havainnoistani tapahtumista, jotka liittyvät olennaisella tapaa Malaysia Airlinesin lennon MH17 pudottamiseen. Tässä koosteessa kertaan Venäjän maavoimien 53. ilmatorjuntaohjusprikaatille kuuluneen 9K37M1 Buk-M1 TELAR:in nro 332 matkan prikaatin rauhanajan tukikohdasta Maršala Žukovasta Millerovon kautta Itä-Ukrainan sotatoimialueelle. Tätä koostetta täydentävät havainnot tapahtumista, jotka olennaisella tavalla liittyvät Itä-Ukrainan sotatoimiin sekä MH17 pudottamiseen kesällä 2014.

Käsittelen kutakin tapahtumasarjan osaa omissa kappaleissaan, joissa on avainsanoissa linkkejä syventäviin kirjoituksiin lähteineen. Kirjoitustavan takia tämän kirjoituksen loppuun merkitsemäni lähdeluettelo on lyhyehkö.

 

Esinäytös

Malaysia Airlinesin Boeing 777-200ER ei ollut ensimmäinen lentokone, joka vuoden 2014 kesänä pudotettiin Itä-Ukrainan ilmatilassa. Venäjän toteuttaman Krimin niemimaan miehityksen jälkeen sotatoimet Itä-Ukrainassa alkoivat venäläisjohtoisin joukoin Slovjanskissa ja Kramatorskissa 12. huhtikuuta 2014, paria viikkoa myöhemmin 25. huhtikuuta 2014 Ukrainan ilmavoimien Mil Mi-8 MT tuhoutui Kramatorskin lentokentällä pienasetulessa. (2) Huhti- ja toukokuun kuluessa Ukraina menetti vihollisen ilmatorjunnassa (pienikaliiperiset aseet, ilmatorjuntatykit sekä olkapäältälaukaistavat ohjukset) useita Mil Mi-8 keskiraskaita kuljetushelikoptereita sekä Mil Mi-24 taisteluhelikoptereita. Kesäkuun 6. päivä Ukrainan ilmavoimien valvonta- ja tiedustelukäytössä ollut Antonov An-30 pudotettiin olkapäältä laukaistavilla ilmatorjuntaohjuksilla. Koneen lentäjä, eversti Konstantin Mohilko, palkittiin postuumisti Ukrainan sankari kunniamerkillä, hänen uhrattuansa henkensä ohjatakseen tuhoon tuomitun koneen pois kaupunkialueen yltä. (3) Muu miehistö pelastautui laskuvarjoin koneesta.

Kesäkuun 14. 2014 Ukrainan ilmavoimat koki siihen mennessä merkittävimmän konetappion, kun sen 25. ilmakuljetusprikaatille (eli kuljetuslentolaivue) kuulunut Iljušin Il-76MD (nro. 76777) pudotettiin ilmatorjuntatulessa koneen ollessa laskeutumassa Luhanskin kansainväliselle lentokentälle. Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU:n silloisen komentajan Vasyl Hritsakin, 7. lokakuuta 2017 julkaiseman tiedon mukaan, koneen pudottamisen taustalla oli venäläinen palkkasotilaspalveluita tarjoava PMC Wagner. (4) Kohtalokkaalla lennolla koneen miehistöön kuului yhdeksän henkilöä ja sitä lensi laivueen varakomentaja, everstiluutnantti Oleksandr Belij. Lennolla oli mukana neljäkymmentä 25.  Dnipropetrovskin maahanlaskuprikaatin sotilasta sekä lastia. Ukrainan ilmavoimien Iljušin Il-76MD:n pudottamisesta ja muista Ukrainan lentokone ja helikopteritappioista keväällä ja kesällä 2014 kirjoituksessani ”Esinäytös: Ukrainan ilmavoimien Iljušin Il-76MD kuljetuskoneen pudottaminen kesäkuussa 2014”.

Tässä vaiheessa joku voi tietty kysyä – miksei Ukrainan ilmatilaa suljettu lentoliikenteeltä, kun tiedossa oli, että Venäjän tukemilla joukoilla oli ilmatorjuntakalustoa. Itse asiassa tänäänkin lennetään päivittäin kriisialueiden yli eli se, ettei Ukrainassa suljettu koko ilmatilaa kauttakulkulennoilta ei ollut lainkaan poikkeuksellista. Ukrainassa oli asetettu rajoituksia siviililentoliikenteelle, muutamaa päivää ennen MH17 pudottamista siviililiikennettä koskeva rajoitus nostettiin 9800 metriin eli kaikki siviililennot alle 9800 metrissä kiellettiin. Tämä oli seurausta siitä, kun Ukrainan ilmavoimien Antonov An-26 kuljetuskone pudotettiin ilmatorjuntaohjuksella maan itäosassa 14. heinäkuuta 2014. (5) Koneen lentokorkeus oli tuolloin 6500 metriä. Malaysia Airlinesin lennon MH17 pudottamisen jälkeen Ukrainan ilmatila suljettiin kaikelta siviililentoliikenteeltä.

 

53. ilmatorjuntaohjusprikaatista kootun joukko-osaston matka Ukrainan rajalle

Venäjän maavoimien 20. kaartin armeijaan Malaysia Airlinesin lennon MH17 pudottamisen aikaan kuulunut, ja edelleen kuuluva, 53. ilmatorjuntaohjusprikaati (sotilasyksikkö 32406) on rauhan aikana sijoitettu Maršala Žukovan länsipuolella sijaitsevaan tukikohtaan. Prikaatin komentajana oli toiminut vuodesta 2013 lähtien eversti Sergei B. Mutškajev. MH17 pudottanut ohjus laukaistiin 9K37M1 Buk-M1 TELAR:ista nro 332, joka kuului 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin 3. pataljoonan kalustoon mutta syystä tai toisesta johtuen TELAR nro 332 siirrettiin 2. pataljoonaan (jossa se korvasi pataljoonan TELAR:in nro 222) ennen kyseisen pataljoonan osien siirtoa etelään Rostovin oblastiin. Kyseisen pataljoonan komentaja oli kesällä 2014 everstiluutnantti Dmitri J. Trunin, hän oli toiminut 2. pataljoonan komentajana vuodesta 2012. (6) Kurskin alueelle oli tuolloin sijoitettu 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin (sotilasyksikkö 32406) ohella myös 448. ohjusprikaati (sotilasyksikkö 35535). Kurskin lentokentältä eli Kursk-Vostotšyin lentokentältä operoi Sukhoi Su-30SM monitoimihävittäjillä varustettu 14. hävittäjärykmentti (sotilasyksikkö 45119).

Arvioiden mukaan Venäjä oli sijoittanut keväällä ja kesällä 2014 Ukrainan rajojen tuntumaan sekä miehitetylle Krimin niemimaalle yhteensä noin 90 000 sotilasta asevoimiensa 28 eri joukko-osastosta (7) ts. 53. ilmatorjuntaohjusprikaatiin kuuluvat joukot olivat pieni osa Venäjän keväällä ja kesällä Ukrainan rajoille sekä sen miehittämälle Krimin niemimaalle sijoittamia joukkoja.

Ensimmäiset havainnot liikkeellä olleesta, 53. ilmatorjuntaohjusprikaatille kuuluneesta kalustosta tehtiin 23. kesäkuuta 2014, jolloin prikaatin 2. pataljoonasta koottu kolonna oli liikkeellä kohti itää Kursk – Voronež välisellä pikatiellä R298 (kyrillisin aakkosin Р298). Tuolloin julkaistun videon kuvaushetkellä kolonna oli edennyt muutaman kilometrin päähän Maršala Žukovasta sijaitsevasta tukikohdastaan. Kesäkuun 23.–25. päivä liikkeellä oli yhteensä 45 prikaatin kalustoon kuulunutta ajoneuvoa, muun muassa Buk-M1 TELAR:it nro.  211, 212, 221, 231 ja 3x2 sekä ainakin yksi latausvaunu (TEL). TELAR nro. 3x2 tunnistettiin myöhemmin TELAR:iksi nro. 332.

Kolonnasta tehtiin lukuisia havaintoja sen edetessä Maršala Žukovasta Millerovoon, Rostovin alueella. Bellingcatin laajassa raportissa (Exploring Russia's 53rd Brigade's MH17 Convoy with StoryMap) käydään läpi kyseisen kolonnan eteneminen 23.–25. kesäkuuta 2014 Maršala Žukovasta Millerovoon sekä Venäjän ja Ukrainan välisen rajan tuntumaan. (8)


Kesäkuun 23. 2014, 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin 2. pataljoonasta  koottu kolonna lähti liikkeelle tukikohdastaan.










Kesäkuun 23. 2014, kolonna ohittaa Troitskiin, Belgorodin alueella Venäjällä. (9) 









Kesäkuun 25. 2014, ul. Artilleriyskaya Millerovo, Rostovin alue. 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin 2. pataljoonan kalusto saapui Millerovon alueelle, kolonna kuvattiin tuolloin ohittavaan henkilöautoon asennetulla kojelautakameralla. (10) Kuvaushetkenä kolonna oli Millerovon eteläpuolella tiellä R115 (kyrillisin kirjaimin Р115) noin 25 kilometrin päässä Venäjän ja Ukrainan välisestä rajasta. Matkaa Maršala Žukovasta Millerovon alueelle on vajaat 600 kilometriä. 


Kesäkuun 25. 2014,  53. ilmatorjuntaohjusprikaatin 2. pataljoonasta koottu kolonna saapuu Millerovoon, Rostovin alueelle. 










Kesän ja alkusyksyn 2014 aikana 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin 2. pataljoonan sotilaiden tai heidän vanhempiensa ja läheistensä sosiaaliseen mediaan postittamien viestien ja kuvien perusteella kyettiin päättelemään sotilaiden olleen sijoitettuna Millerovon alueella useita kuukausia. Millerovon lisäksi pataljoonaan kuuluvia joukkoja oli sijoitettu seuraaville paikkakunnille: Duby, Mitjakinskaja ja Tšebotovka sekä Vološino.

Ruslan ja Buk-M1 TELAR Vološinon lähellä 4. heinäkuuta 2014. Lähde: Bellingcat.









Myöhemmin kesällä, 19. heinäkuuta 2014, 53. ilmatorjuntaohjusprikaatista lähti kohti Rostovin oblastia toinenkin kolonna, joka oli koottu prikaatin 1. pataljoonasta. Jälkimmäisen kolonnan määränpäänä oli Kamensk-Šahtinskin alue Millerovosta etelään, jonne kolonna saapui 21. heinäkuuta 2014.

 

53. ilmatorjuntaohjusprikaatin 2. pataljoonan Buk-M1 TELAR miehitetyssä Itä-Ukrainassa

Malaysia Airlinesin lentoa MH17 edeltävänä iltana (16. heinäkuuta 2014) käydään kohtalokas puhelu kahden henkilön välillä, puhelun sanoma on hyvin selkeä. Tilanne Ukrainan itäosissa on käynyt niin tukalaksi Ukrainan asevoimien ja asevoimia tukevien vapaaehtoisjoukkojen edettyä kesän kuluessa ja vapautettua miehitettyjä alueita, niin että alueen militanttikomentajat tiedostivat mitä tuleman pitää, jollei apua tulisi ja pian. Suojaksi lisääntynyttä Ukrainan ilmavoimien aktiivisuutta vastaan militantit tarvitsivat raskaampaa ilmatorjuntakalustoa – puhelun kuluessa toivottiin nimenomaan Bukia (eli 9K37M1 Buk-M1 ilmatorjuntajärjestelmää), jollainen heille luvattiin toimittaa. (11)

Ensimmäinen havainto Buk-M1 TELAR:ista nro. 332 Ukrainan maaperällä tehtiin Sorokinessa (ent. Krasnodon) 17. heinäkuuta 2014, kello 04:28. Samalta aamulta kolonnasta on havainto myös Hartsyzkista Makijivkan itäpuolelta ennen ensimmäisiä julkaistuja kuvia Donetskista samalta aamulta, jolloin Buk-M1 nro. 332 kuvattiin trailerilla Donetskissa prospekt Illitšan ja Šahtobudivnykiv bulevardin risteyksessä (kuva otettiin prospekt Illitša 78:n kohdalta). Kuva julkaistiin vasta lokakuussa 2017 mutta jo heinäkuun 17. 2014 julkaistiin viesti Buk-M1 TELAR:ia kuljettaneen kolonnan saapumisesta Makijivkan suunnalta Donetskiin:

Плохие новости.

В районе 9 часов из Макеевки в сторону Донецка по макеевскому шоссе проследовал тягач на платформе которого был установлен ЗРК Букм1-м2?

Указанная ЗРК проследовала до пересечения с бульваром Шахтостроителей. Ее сопровождал конвой в составе, 1 паркетник серого цвета Rav4, комуфлированный автомобиль УАЗ и микроавтобус хюндай синего цвета с тонировкой. По состоянию на 9–15 комплекс находился на пересечении Шахтостроителей и Ильича. Боевики повыходили из автомобилей заняв таким образом 2 крайних левых полосы движения. Очевидно, ожидали дальнейших логистических указаний.” (12)

Meidän on syytä muistaa, että Buk-M1 TELAR:ista julkaistiin kuvia Donetsk-Makijivka-alueella jo ennen lokakuuta 2017. Heinäkuun 17. päivä Paris Matchin toimittaja kuvasi Makiivs’ken pikatiellä (H21) Buk-M1 TELAR:ia kuljettaneen ajoneuvoyhdistelmän (sijainti: 48.003838, 37.872051). Kyseinen kuva julkaistiin Paris Matchin verkkosivulla 25. heinäkuuta 2014. (13) Toimittajat soittivat ajoneuvoyhdistelmän trailerissa olleeseen puhelinnumeroon, numerosta vastannut henkilö arveli ajoneuvon varastetun heiltä. Yritys, jolta Volvo trailereineen oli ”varastettu”, sijaitsi tuolloin Donetskissa vul. Molodykh Shakhtariv’lla (no. 19), Kiovan piirissä (Kyjivskyi raion). Kyseistä Volvoa trailereineen käytettiin kaluston siirtoon Itä-Ukrainan miehitetyillä alueilla myöhemminkin samana vuonna. (14)

Iltapäivällä 17. heinäkuuta 2014 kello 13:00 aikoihin Buk-M1-saattue saapui Snižneen, jossa Buk-M1 TELAR ajettiin pois Volvon vetämältä trailerilta noin kello 13:30. Tämän jälkeen Buk-M1 TELARilla ajettiin Snižnestä etelän suuntaan kohti Pervomaisken kylää. Kyseisen Buk-M1 TELAR:in liikkeistä Snižnen alueella on julkaistu sosiaalisessa mediassa ainakin yksi valokuva ja video. Lisäksi siitä ja sen miehistöstä on alueelta muita silminnäkijähavaintoja sekä todistajalausuntoja:

Witness X48 was positioned at a DPR checkpoint (‘blockade point’) on the through road from Snizhne to Saur-Mogila. There are fields and rows of trees across this landscape. When he was examined by the examining magistrate the witness marked this location on a map. He saw a dark green Buk driving, and five or six minutes later heard an explosion. Above his head a missile trail appeared, and he then heard a second explosion in the air. He saw pieces of an aircraft falling to the ground in a fan shape. The Buk then drove to the road. It was now missing one of its missiles. X48 also described four soldiers who caught his attention. They looked different from the soldiers at the checkpoint and wore helmets with ‘ears’. Investigation revealed that within a TELAR the crew communicates using a ‘tank helmet’, a protective helmet with covered earphones and an audio link. After the aircraft wreckage hit the ground, these four soldiers moved off in the direction of the checkpoint. The witness saw the launch location burning and later being ploughed over by a tractor.” (15)

Malaysia Airlinesin lennon MH17 pudottamisen jälkeen Buk-M1 TELAR nro. 332 lähti takaisin kohti Snižneä oman moottorin voimin.


Havainnot Buk-M1 TELAR:ista nro. 332 Snižnen alueella, iltapäivä 17. heinäkuuta 2014.











Kello 16:20:xx Malaysia Airlinesin lento MH17 tuhoutui Venäjän maavoimien 53. ilmatorjuntaprikaatin 2. pataljoonan kalustoon kuuluneesta Buk-M1 TELAR:ista nro 332 laukaistun ilmatorjuntaohjuksen 70-kiloisen taistelukärjen räjähdettyä, takaa katsottuna, lentokoneen ohjaamon vasemmalla puolella. Malaysia Airlinesin lennon MH17 298 matkustajaa ja henkilökunnan jäsentä kuolivat tämän terroriteon, sellaisena koneen pudotusta voitaneen pitää, seurauksena. Merkittävin osa ilmatorjuntaohjuksen pudottaman koneen kappaleista putosi Hrabove – Rozsypne – Petropavlivka-kolmion alueelle. 












Jälkinäytös

Julkaistujen tietojen mukaan ukrainalaistaustainen Leonid Khartšenko oli vastuussa Buk-M1 TELARin nro 332 siirroista Ukrainan maaperällä. Todennäköisesti hän oli läsnä, kun Malaysia Airlinesin lennon MH17 pudottanut ohjus laukaistiin. Khartšenkon vastuulla oli myös Buk-M1 TELARin siirto Snižnen alueelta takaisin Venäjälle. Tehtävän antoi hänelle Sergei Dubinski, joka oli saanut käskyn Igor Girkiniltä (puhelu illalla klo. 21:30 jälkeen) siirtää Buk-M1 TELAR saattueessa Luhanskin oblastin ja Venäjän väliselle rajalle ja toimittaa se näin Venäjälle. Tuntia myöhemmin, kello 22:35 Dubinski vastaavasti antoi käskyn Khartšenkolle toimittaa Buk-M1 TELAR Luhanskin alueella Venäjän rajalle ja luovuttaa se siellä henkilölle, joka saapuu noutamaan sitä. Käskyn saatuaan Khartšenko kokosi ryhmän suojaamaan Buk-M1 TELARin kuljettamista takaisin Venäjälle käytössään olevalla trailerilla.

On todennäköistä, että Buk-M1 TELAR nro. 332 oli kätkettynä jonnekin Snižnen alueelle iltapäivän ja illan (17. heinäkuuta) ajan, sillä ohjuksen laukaisun ja Igor Girkinin soiton välillä Buk-M1 nro. 332:den ympärillä vallitsi syvä hiljaisuus. Venäjän proxy-joukoissa kesällä 2014 taistellut Volodymyr Tsemakh kertoi haastattelussaan (v. 2015) venäläiselle kansallismieliselle propagandakanavalle olleensa kätkemässä Buk- ilmatorjuntaohjusjärjestelmää Donbasissa. (16) Tsemakhin väite voi hyvinkin pitää paikkansa, koska hänen vastuullansa oli tuolloin Igor Girkinin Snižnen alueelle sijoittamia ilmatorjuntajoukkoja. Tsemakhia itseään ei kuitenkaan pidetä henkilökohtaiselta asemaltaan merkittävänä henkilönä MH17 pudotuksessa. Hän ei kuulunut alueelle perustettujen ”nukketasavaltojen” turvallisuuselimiin tai johtoon. Hän ei tietojen mukaan myöskään kuulunut alueen sotilastiedusteluun, (joka toki oli suoraan venäläisten komennossa). Sen sijaan hänen paikallistuntemustansa saatettiin hyödyntää Buk-M1 TELAR nro. 332 kätkemiseen alueelle.

JIT:n julkaisemien tietojen mukaan Buk-M1 TELAR siirrettiin Snižnen alueelta Venäjälle seuraavien reittipisteiden kautta: H’rustalnyi (entinen Krasni Lutš) – Faštšivka – Debaltseve – Pereval's'k – Luhansk, jossa Buk-M1 TELAR:ia nro. 332 kuljettanut Volvo onnistuttiin kuvaamaan TELAR trailerilla noin kello 05:xx, – H’rjaštšuvate – Molodohvardiis'k – Sukhodil's'k – Sjevernyi, josta Buk-M1 TELAR ajettiin Venäjän puolelle heinäkuun 18. 2014 (puhelintietojen mukaan kello 07:15).

Sukhodil's'k-Sjevernyi-akselista tekee mielenkiintoisen se, että alueelta 21. elokuuta 2014 otetuissa satelliittikuvissa lukuisia venäläisiä panssarihaupitseja on edennyt Ukrainan maaperälle, jossa niille valmistellaan tuliasemia Sukhodil's'k kylän pohjoispuolella. (17)


Varhainen aamu 18. heinäkuuta 2014. Buk-M1 TELAR:ia kuljettanut ajoneuvoyhdistelmä vul. Nechuya-Levyts'koholla, Luhanskissa.











Aamulla 18. heinäkuuta 2014 Buk-M1 TELAR:ia kuljettanut ajoneuvoyhdistelmä tallentui videolle (klo. 04:50:10) vul. Nechuya-Levyts'koholla Luhanskissa, yhdistelmän suuntana oli Krasnodon/Sjevernyi. (18) Videolla on nähtävissä, Buk-M1:ssä olevan enää kolme ohjusta neljän sijaan, jälleen yksi välillinen todiste siitä, että kyseisestä Buk-M1 TELAR:ista ammuttiin lennon MH17 pudottanut ilmatorjuntaohjus.

Samaisena aamuna (18. heinäkuuta 2014) aamuseitsemän jälkeen Buk-M1 TELAR:ia kuljettanut ajoneuvoyhdistelmä poistui Ukrainasta Venäjän puolelle, puhelutietojen perusteella Buk-M1 siirrettiin Ukrainan alueelta Venäjälle Sjevernyin kautta. Puhelussa (ennen klo. 08:00) Dubinski kertoi Girkinille ”Ajoneuvon olleen Venäjällä jo jonkin aikaa, ja että kaikki sujui hyvin”. (19)

Kirjoitukseni alkupuolella viittasin myös Venäjän tuottamaan propagandaan ja sen yritykseen muokata ihmismieliä propagandan ja disinformaation avulla. Tätä teemaa tarkastelen suomeksi tuotetun propagandan ja disinformaation näkökulmasta omassa erillisessä kirjoituksessa, jonka jälkeen palaan aiheeseen vielä kolmannessa kirjoituksessa, johon poimin MH17 pudotukseen olennaisesti liittyviä muita havaintoja sekä kertauksen Alankomaissa toteutetusta tutkinnasta ja oikeudenkäynnistä.

 

Marko

 

Lähteet:

1. https://x.com/WowihaY/status/489766482059198464 

2. https://www.rbc.ua/rus/news/vertolet-v-kramatorske-vzorvalsya-iz-za-snayperskogo-vystrela-25042014125300 

3. https://ukraine-memorial.org/en/biography/mogilko-kostyantin-viktorovich/ 

4. https://www.kyivpost.com/post/9816 

5. https://www.bbc.com/news/world-europe-28299334

6. https://www.bellingcat.com/app/uploads/2016/02/53rd-report-public.pdf  (s. 94)

7. https://static.rusi.org/201503_bp_russian_forces_in_ukraine.pdf   (s. 2)

8. https://www.bellingcat.com/news/uk-and-europe/2015/10/08/exploring-russias-53rd-brigades-mh17-convoy-with-storymap/ 

9. https://www.youtube.com/watch?v=r_zQVxMc4zo 

10. https://www.youtube.com/watch?v=VrjbVIv61qE&t=1s 

11. https://www.bbc.com/news/av/world-europe-37499811 

12. https://vk.com/wall-67445695_68330 

13. https://www.parismatch.com/Actu/International/EXCLU-MATCH-Un-camion-vole-pour-transporter-le-systeme-lance-missiles-577289 

14. https://www.bellingcat.com/news/uk-and-europe/2014/11/08/origin-of-the-separatists-buk-a-bellingcat-investigation/ 

15. https://www.prosecutionservice.nl/topics/mh17-plane-crash/prosecution-and-trial/closing-speech-public-prosecution-service-december-2021/closing-speech-day-2-21-december-2021 

16. https://www.youtube.com/watch?v=DXq5G2yi9yU 

17. https://www.atlanticcouncil.org/blogs/natosource/nato-releases-satellite-images-of-russian-combat-troops-inside-ukraine/ 

18. https://www.youtube.com/watch?v=L4HJmev5xg0 

19. https://www.prosecutionservice.nl/topics/mh17-plane-crash/prosecution-and-trial/closing-speech-public-prosecution-service-december-2021/closing-speech-day-2-21-december-2021 


Joulukuussa 2020 julkaistuissa blogiteksteissä 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin 2. pataljoonan reitti Millerovon alueelle sekä Buk-M1 TELAR:in nro. 332 reitti Donbasissa käyty tarkemmin läpi. Blogi Maršala Žukovasta Millerovon alueelle ja Buk-M1 TELAR nro. 332 Donbasissa


Buk-M1 TELAR:ia kuljettanut ajoneuvokolonna vul. Avtotransportnalla Makijivkassa 17. heinäkuuta 2014













#MH17 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Toistaiseksi ei kommentointia.

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.