Helmikuun 24. päivän jälkeen olemme saaneet kuulla monen
monituista kertaa poliitikkojen ja yritysjohtajien suusta Venäjän (24.
helmikuuta toteuttaman laajan Ukrainaan kohdistaman offensiivin) hyökkäyksen
tulleen meille täytenä yllätyksenä – mielestäni se on puolustuksena mitääntekemättömyydelle
ja turvallisuuspoliittiselle vastuunpakoilulle merkityksetön. Nimittäin vuoden
2014 heinäkuun 17. päivän (kello 16:20:xx) jälkeen olemme siirtyneet aikaan,
jolloin Venäjän minkään teon ei pitäisi olla enää minkäänlainen yllätys
kenellekään.
Heinäkuun 17. päivä 2014, kello 16:19:56 Malaysia
Airlinesin lennon MH17 (Schiphol, Amsterdam – Kuala Lumpur)
ohjaamosta vahvistettiin VHF-radiolla ohje lennonjohdolle ”Romeo November
Delta, Malaysian one seven” – seitsemän sekuntia myöhemmin yhteys lentoon MH17
katkesi, eikä se enää vastannut kutsuihin.
Alue, jolta lennolla MH17 käytetyn, pudotetun, Boeing
777-200ER:n kappaleet löytyivät. |
Se mitä Malaysia Airlinesin lennolle MH17 tapahtui Itä-Ukrainan
yllä iltapäivällä 17. heinäkuuta 2014 paljastui meille ennen pitkää,
käytännössä meillä kuitenkin oli selkeä käsitys ja kuva siitä, mitä kyseisenä
iltapäivänä noin kello 16:20 tapahtui jo paljon ennen kuin Joint
Investigation Team eli JIT antoi lausuntonsa toukokuussa 2018:
”The JIT
is convinced that the BUK-TELAR that was used to down MH17, originates from the
53rd Anti Aircraft Missile brigade (hereinafter 53rd brigade), a unit of the
Russian army from Kursk in the Russian Federation. The JIT reached this
conclusion after extensive comparative research.” (1)
Meille piirrettiin tarkka kuva (ja reitti), siitä mitä
kesällä 2014 Venäjällä ja Itä-Ukrainassa tapahtui paljon ennen kuin JIT antoi
lausuntonsa. Tässä työssä suuri vastuu oli aktiivisilla kansalaisilla, OSINT-harrastajilla
(joista eräille harrastuksesta on tullut totinen työ) joiden on onnistunut
piirtää tarkka kuva siitä, mitä tuolloin tapahtui. Kuva on niin tarkka, sen
pohjautuessa todellisiin havaintoihin, ettei edes Venäjän valtiollinen
propaganda ja disinformaatio ole onnistunut horjuttaa tätä havaintoihin
perustuvaa mallinnusta tapahtumienkulusta. Ja koska kuva on tarkka ja
ristiriidaton, ollut jo useiden vuosien ajan, on naiivia väittää Venäjän
hyökkäyksen olleen täysi yllätys ja pyrkiä samalla esittämään tilanne
sellaisena, että Venäjä olisi oikeasti ollut jollain merkittävällä tavalla
erilainen valtio ennen 24. helmikuuta 2022. Ei ollut, ei!
Tietty voimme käydä keskustelua siitä, että oliko edes vuosi
2014 jollain tapaa poikkeuksellinen Vladimir Putinin johtamalla
Venäjällä, mutta jos pidämme vuotta 2014 todellisena vedenjakajana, niin
viimeistään kesän kuluessa silmiemme olisi pitänyt avautua ja tuolloinkin jättäisimme
huomiotta sen, kuinka sota Donbasissa
alkoi huhtikuussa 2014 ja millaiset tapahtumat edelsivät sotaa Ukrainassa – Venäjän
toteuttama Krimin niemimaan miehitys helmi-maaliskuussa 2014. (2)
Malaysia Airlinesin lento MH17 pudotettiin iltapäivällä
heinäkuun 17. 2014 mutta jo ennen heinäkuun puoliväliä Venäjä oli hyvin
konkreettisella tavalla osallistunut sotaan Ukrainan itäosissa. Nimittäin
kesäkuun 29. ja heinäkuun 17. päivän välillä Venäjän maaperältä oli tulitettu
kohteita Ukrainassa kranaatinheittimillä, tykistöllä ja raketinheittimillä
useita kertoja. (3) Ja jos tällainen tulitoiminta ei ole sodankäyntiä, niin mitä
se sitten on? Ja toisaalta, mikä sitten on sodankäyntiä jos ei tämä? Ja nytkin
jätän huomiotta kaiken sen miehistö- ja materiaaliavun, jota Venäjältä virtasi
Itä-Ukrainaan kevään ja alkukesän 2014 kuluessa unohtamatta sitä tosiseikkaa,
että keväällä 2014 Itä-Ukrainassa syttynyt sota on täysin Venäjän masinoima.
Tai kuten venäläinen tiedustelu-upseeri ja yksi neljästä MH17-syytetystä, Igor Girkin,
ilmaisi asian haastattelussa marraskuussa 2014 venäläiselle imperialistiselle
ja äärioikeistolaiselle Zavtra ”uutislehdelle”:
”I was
the one who pulled the trigger of this war, - - - If our unit hadn't crossed
the border, everything would have fizzled out — like in Kharkiv, like in Odessa”.
(4)
Girkin oli se upseeri, jonka johtama ryhmä vastasi ukrainalaisten
Slovjanskin ja Kramatorskin kaupunkien valtauksesta ja miehittämisestä
huhtikuussa 2014 yhdessä militanttien kanssa. Valtauksen ja miehityksen ollessa
käytännössä se hetki, jolloin sota Ukrainan itäosissa alkoi keväällä 2014.
Ennen MH17 pudottamista Venäjä toteutti varhain aamulla 11.
heinäkuuta 2014 (klo. 04:30) huomattavan raskaan raketinheitinkeskityksen Zelenopillian
kylän lähelle Ukrainan eteläosiin, noin 7000 metriä maiden välisestä rajasta
(tulitusalueelta Zelenopillian kylään on matkaa reilut 18 kilometriä). Zelenopillian
kylän tuntumaan oli leiriytynyt väliaikaiseen kenttätukikohtaan osia 24. ja 72.
mekanisoidusta prikaatista sekä 79. ilmakuljetteisesta prikaatista ja Ukrainan rajavartiostosta.
Ukrainan asevoimien yksiköillä ja rajavartiostolla oli käynnissä operaatio Ukrainan
ja Venäjän välisen rajaseudun varmistamiseksi.
Ukrainalaisten kenttätukikohta Zelenopillian alueella
Venäjän rakettikeskityksen jälkeen, 11. heinäkuuta 2014. |
Venäjä tulitti Zelenopillian kylää omalta maaperältään
Millerovon kylän pohjoispuolelta 122 mm BM-21 Grad ja 2B26 Grad-K
raketinheittimillä. Vain muutaman minuutin kestäneen keskityksen seurauksena
yhteensä 37 ukrainalaissotilasta ja upseeria menehtyi, kuolleista seitsemän
kuului Ukrainan rajavartiojoukkoihin. Haavoittuneiden sotilaiden lukumäärä
nousi 93:een. Eikä Zelenopillian alueelle kohdistettu tulitus ollut ensimmäinen
kerta, jolloin Venäjältä ammuttiin kohteita Ukrainassa, jo ennen sitä Venäjältä
oli tulitettu kohteita Ukrainassa (ja jos joku väittää, että Venäjällä ei ollut
osaa eikä arpaa niihin, niin viimeistään Zelenopillian raketinheitinkeskityksen
kohdalla seinä nousee vastaan). Tie on kuljettu loppuun, Ukrainassa oli kesällä
2014 käynnissä sota, johon Venäjä osallistui lähettämällä joukkoa ja kalustoa,
ja tulittamalla asevoimillaan kohteita Ukrainassa – ja kaikki tämä tapahtui
ennen heinäkuun 17. päivää ja Malaysia Airlinesin lennon MH17 pudottamista.
Sinä aamuna, jolloin Venäjä tulitti Zelenopillian aluetta,
idässä Ukrainan ja Venäjän väliselle rajaseudulle oli jo saapunut 53.
ilmatorjuntaohjusprikaatin kalustoa. (5) Tähän joukkoon kuului myös Novator
9K37 M1 Buk TELAR nro. 332, jolta laukaistiin MH17 pudottanut ohjus.
Kuinka 53. ilmatorjuntaprikaatin kalustoa päätyi kesällä
2014 yli 600 kilometrin päähän tukikohdastaan Marshala Zhukovasta, Kurskin
itäpuolelta? En vastaa kysymykseen ”miksi”, tiedossa on kuitenkin reitti
mitä myöten osia 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin 2. pataljoonasta siirrettiin
23.–25. kesäkuuta 2014 Marshala Zhukovasta Millerovon alueelle, Rostovin
oblastin pohjoisosiin.
MH17: 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin 2. pataljoonasta kootun kolonnan matka Ukrainan rajalle (julkaistu 12. joulukuuta 2020).
Malaysia Airlinesin lentoa MH17 edeltävänä
iltana (16. heinäkuuta 2014) käydään kohtalokas puhelu kahden henkilön välillä,
puhelun sanoma on hyvin selkeä. Tilanne Itä-Ukrainan venäläisjohtoisten
joukkojen kontrolloimilla ja miehittämillä alueilla on käynyt tukalaksi Ukrainan
asevoimien ja asevoimia tukevien vapaaehtoisjoukkojen edettyä kesän kuluessa ja
vapautettua miehitettyjä alueita. Venäläiskomentajat ja heidän apuna olevan
militanttikomentajat tiedostivat mitä tuleman pitää, jollei Venäjältä tule apua
ja pian. Suojaksi lisääntynyttä Ukrainan ilmavoimien aktiivisuutta vastaan he
tarvitsevat raskaampaa ilmatorjuntakalustoa – puhelun kuluessa toivottiin
nimenomaan Bukia (eli 9K37M1 Buk-M1 ilmatorjuntajärjestelmää), jollainen heille
luvattiin toimittaa Venäjältä.
Tämän puhelun seurauksena 17. heinäkuuta 2014 päädyttiin tilanteeseen,
jossa kello 16:20:xx Malaysian Airlinesin lennolla MH17 koneena ollut Boeing
777-200ER tuhoutui Itä-Ukrainan yllä. Se tuhoutui Venäjän maavoimien 53.
ilmatorjuntaohjusprikaatin 2. pataljoonan kalustoon kuuluneesta Buk-M1
TELARista nro 332 laukaistun ilmatorjuntaohjuksen 70-kiloisen taistelukärjen
räjähdettyä, takaa katsottuna, lentokoneen ohjaamon vasemmalla puolella. Seitsemää
sekuntia ennen (kello 16:19:56) lennon MH17 ohjaamosta vahvistettiin
VHF-radiolla ohje lennonjohdolle ”Romeo November Delta, Malaysian one seven”
– seitsemän sekuntia myöhemmin yhteys MH17 katkesi, eikä se enää vastannut
kutsuihin. Kaikki lennon MH17 283 matkustajaa ja 15 miehistönjäsentä kuolivat –
Venäjä ei ole tähän päivään mennessä kantanut vastuuta teostaan.
MH17: 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin 2. pataljoonan Buk-M1 TELAR miehitetyssä Itä-Ukrainassa (julkaistu 16. joulukuuta 2020).
Millainen joukko-osasto 53. ilmatorjuntaohjusprikaati
tuolloin oli?
MH17: tarkastelussa 53. ilmatorjuntaohjusprikaati
(julkaistu 9. tammikuuta 2021).
Venäjä tarjoili lännelle hopealautaselta mahdollisuuksia
ryhtyä toimiin keväällä ja kesällä 2014, se tarjoili niitä vielä Malaysia
Airlinesin lennon MH17 pudottamisen jälkeen loppukesästä käydyn Ilovaiskin
taistelun aikana rikkoessaan Ukrainan kanssa tehdyn sopimuksen ja tulittaessa
rajusti Ilovaiskin kattilasta vetäytyviä ukrainalaisjoukkoja, aiheuttaen
ukrainalaisille huomattavat tappiot. (6) Venäjän toimia lopputalvesta syksyyn
2014 yhdistää valehtelu, propaganda, vastuunpakoilu, sotarikokset, miehitys ja
sellaiseen tähtäävät sotatoimet, joten on melkoista hurskastelua väittää
helmikuun 24. 2022 tulleen yllätyksenä – tämä tarina olisi mennyt läpi
helmikuussa 2014 Venäjän miehittäessä Krimin niemimaan, mutta mikään yllätys
(harjoitettuine julmuuksineen) se ei ole enää kahdeksan vuotta myöhemmin helmikuussa
2022.
Marko
Lähteet:
1. https://www.om.nl/actueel/nieuwsberichten/@103183/update-criminal/
2. https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/144311/KoistinenJT_YEK58.pdf?sequence=1&isAllowed=y
3. Bellingcat: Russian artillery attacks on Ukraine 2014.
4. https://www.themoscowtimes.com/2014/11/21/russias-igor-strelkov-i-am-responsible-for-war-in-eastern-ukraine-a41598 (lainaten Zavtraa).
5. https://www.bellingcat.com/app/uploads/2016/02/53rd-report-public.pdf (s. 40).
#MH17 #StandWithUkraine
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Toistaiseksi ei kommentointia.
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.