maanantai 18. heinäkuuta 2022

Heinäkuun 17. 2014: ”Romeo November Delta, Malaysian one seven”

 

Helmikuun 24. päivän jälkeen olemme saaneet kuulla monen monituista kertaa poliitikkojen ja yritysjohtajien suusta Venäjän (24. helmikuuta toteuttaman laajan Ukrainaan kohdistaman offensiivin) hyökkäyksen tulleen meille täytenä yllätyksenä – mielestäni se on puolustuksena mitääntekemättömyydelle ja turvallisuuspoliittiselle vastuunpakoilulle merkityksetön. Nimittäin vuoden 2014 heinäkuun 17. päivän (kello 16:20:xx) jälkeen olemme siirtyneet aikaan, jolloin Venäjän minkään teon ei pitäisi olla enää minkäänlainen yllätys kenellekään.

Heinäkuun 17. päivä 2014, kello 16:19:56 Malaysia Airlinesin lennon MH17 (Schiphol, Amsterdam – Kuala Lumpur) ohjaamosta vahvistettiin VHF-radiolla ohje lennonjohdolle ”Romeo November Delta, Malaysian one seven” – seitsemän sekuntia myöhemmin yhteys lentoon MH17 katkesi, eikä se enää vastannut kutsuihin.

Alue, jolta lennolla MH17 käytetyn, pudotetun, Boeing 777-200ER:n kappaleet löytyivät.











Se mitä Malaysia Airlinesin lennolle MH17 tapahtui Itä-Ukrainan yllä iltapäivällä 17. heinäkuuta 2014 paljastui meille ennen pitkää, käytännössä meillä kuitenkin oli selkeä käsitys ja kuva siitä, mitä kyseisenä iltapäivänä noin kello 16:20 tapahtui jo paljon ennen kuin Joint Investigation Team eli JIT antoi lausuntonsa toukokuussa 2018:

The JIT is convinced that the BUK-TELAR that was used to down MH17, originates from the 53rd Anti Aircraft Missile brigade (hereinafter 53rd brigade), a unit of the Russian army from Kursk in the Russian Federation. The JIT reached this conclusion after extensive comparative research.” (1)

Meille piirrettiin tarkka kuva (ja reitti), siitä mitä kesällä 2014 Venäjällä ja Itä-Ukrainassa tapahtui paljon ennen kuin JIT antoi lausuntonsa. Tässä työssä suuri vastuu oli aktiivisilla kansalaisilla, OSINT-harrastajilla (joista eräille harrastuksesta on tullut totinen työ) joiden on onnistunut piirtää tarkka kuva siitä, mitä tuolloin tapahtui. Kuva on niin tarkka, sen pohjautuessa todellisiin havaintoihin, ettei edes Venäjän valtiollinen propaganda ja disinformaatio ole onnistunut horjuttaa tätä havaintoihin perustuvaa mallinnusta tapahtumienkulusta. Ja koska kuva on tarkka ja ristiriidaton, ollut jo useiden vuosien ajan, on naiivia väittää Venäjän hyökkäyksen olleen täysi yllätys ja pyrkiä samalla esittämään tilanne sellaisena, että Venäjä olisi oikeasti ollut jollain merkittävällä tavalla erilainen valtio ennen 24. helmikuuta 2022. Ei ollut, ei!

Tietty voimme käydä keskustelua siitä, että oliko edes vuosi 2014 jollain tapaa poikkeuksellinen Vladimir Putinin johtamalla Venäjällä, mutta jos pidämme vuotta 2014 todellisena vedenjakajana, niin viimeistään kesän kuluessa silmiemme olisi pitänyt avautua ja tuolloinkin jättäisimme huomiotta sen,  kuinka sota Donbasissa alkoi huhtikuussa 2014 ja millaiset tapahtumat edelsivät sotaa Ukrainassa – Venäjän toteuttama Krimin niemimaan miehitys helmi-maaliskuussa 2014. (2)

Malaysia Airlinesin lento MH17 pudotettiin iltapäivällä heinäkuun 17. 2014 mutta jo ennen heinäkuun puoliväliä Venäjä oli hyvin konkreettisella tavalla osallistunut sotaan Ukrainan itäosissa. Nimittäin kesäkuun 29. ja heinäkuun 17. päivän välillä Venäjän maaperältä oli tulitettu kohteita Ukrainassa kranaatinheittimillä, tykistöllä ja raketinheittimillä useita kertoja. (3) Ja jos tällainen tulitoiminta ei ole sodankäyntiä, niin mitä se sitten on? Ja toisaalta, mikä sitten on sodankäyntiä jos ei tämä? Ja nytkin jätän huomiotta kaiken sen miehistö- ja materiaaliavun, jota Venäjältä virtasi Itä-Ukrainaan kevään ja alkukesän 2014 kuluessa unohtamatta sitä tosiseikkaa, että keväällä 2014 Itä-Ukrainassa syttynyt sota on täysin Venäjän masinoima.

Tai kuten venäläinen tiedustelu-upseeri  ja yksi neljästä MH17-syytetystä, Igor Girkin, ilmaisi asian haastattelussa marraskuussa 2014 venäläiselle imperialistiselle ja äärioikeistolaiselle Zavtra ”uutislehdelle”:

I was the one who pulled the trigger of this war, - - - If our unit hadn't crossed the border, everything would have fizzled out — like in Kharkiv, like in Odessa”. (4)

Girkin oli se upseeri, jonka johtama ryhmä vastasi ukrainalaisten Slovjanskin ja Kramatorskin kaupunkien valtauksesta ja miehittämisestä huhtikuussa 2014 yhdessä militanttien kanssa. Valtauksen ja miehityksen ollessa käytännössä se hetki, jolloin sota Ukrainan itäosissa alkoi keväällä 2014.









Ennen MH17 pudottamista Venäjä toteutti varhain aamulla 11. heinäkuuta 2014 (klo. 04:30) huomattavan raskaan raketinheitinkeskityksen Zelenopillian kylän lähelle Ukrainan eteläosiin, noin 7000 metriä maiden välisestä rajasta (tulitusalueelta Zelenopillian kylään on matkaa reilut 18 kilometriä). Zelenopillian kylän tuntumaan oli leiriytynyt väliaikaiseen kenttätukikohtaan osia 24. ja 72. mekanisoidusta prikaatista sekä 79. ilmakuljetteisesta prikaatista ja Ukrainan rajavartiostosta. Ukrainan asevoimien yksiköillä ja rajavartiostolla oli käynnissä operaatio Ukrainan ja Venäjän välisen rajaseudun varmistamiseksi.

Ukrainalaisten kenttätukikohta Zelenopillian alueella Venäjän rakettikeskityksen jälkeen, 11. heinäkuuta 2014.












Venäjä tulitti Zelenopillian kylää omalta maaperältään Millerovon kylän pohjoispuolelta 122 mm BM-21 Grad ja 2B26 Grad-K raketinheittimillä. Vain muutaman minuutin kestäneen keskityksen seurauksena yhteensä 37 ukrainalaissotilasta ja upseeria menehtyi, kuolleista seitsemän kuului Ukrainan rajavartiojoukkoihin. Haavoittuneiden sotilaiden lukumäärä nousi 93:een. Eikä Zelenopillian alueelle kohdistettu tulitus ollut ensimmäinen kerta, jolloin Venäjältä ammuttiin kohteita Ukrainassa, jo ennen sitä Venäjältä oli tulitettu kohteita Ukrainassa (ja jos joku väittää, että Venäjällä ei ollut osaa eikä arpaa niihin, niin viimeistään Zelenopillian raketinheitinkeskityksen kohdalla seinä nousee vastaan). Tie on kuljettu loppuun, Ukrainassa oli kesällä 2014 käynnissä sota, johon Venäjä osallistui lähettämällä joukkoa ja kalustoa, ja tulittamalla asevoimillaan kohteita Ukrainassa – ja kaikki tämä tapahtui ennen heinäkuun 17. päivää ja Malaysia Airlinesin lennon MH17 pudottamista.

Sinä aamuna, jolloin Venäjä tulitti Zelenopillian aluetta, idässä Ukrainan ja Venäjän väliselle rajaseudulle oli jo saapunut 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin kalustoa. (5) Tähän joukkoon kuului myös Novator 9K37 M1 Buk TELAR nro. 332, jolta laukaistiin MH17 pudottanut ohjus.

Kuinka 53. ilmatorjuntaprikaatin kalustoa päätyi kesällä 2014 yli 600 kilometrin päähän tukikohdastaan Marshala Zhukovasta, Kurskin itäpuolelta? En vastaa kysymykseen ”miksi”, tiedossa on kuitenkin reitti mitä myöten osia 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin 2. pataljoonasta siirrettiin 23.–25. kesäkuuta 2014 Marshala Zhukovasta Millerovon alueelle, Rostovin oblastin pohjoisosiin.

MH17: 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin 2. pataljoonasta kootun kolonnan matka Ukrainan rajalle (julkaistu 12. joulukuuta 2020).

Malaysia Airlinesin lentoa MH17 edeltävänä iltana (16. heinäkuuta 2014) käydään kohtalokas puhelu kahden henkilön välillä, puhelun sanoma on hyvin selkeä. Tilanne Itä-Ukrainan venäläisjohtoisten joukkojen kontrolloimilla ja miehittämillä alueilla on käynyt tukalaksi Ukrainan asevoimien ja asevoimia tukevien vapaaehtoisjoukkojen edettyä kesän kuluessa ja vapautettua miehitettyjä alueita. Venäläiskomentajat ja heidän apuna olevan militanttikomentajat tiedostivat mitä tuleman pitää, jollei Venäjältä tule apua ja pian. Suojaksi lisääntynyttä Ukrainan ilmavoimien aktiivisuutta vastaan he tarvitsevat raskaampaa ilmatorjuntakalustoa – puhelun kuluessa toivottiin nimenomaan Bukia (eli 9K37M1 Buk-M1 ilmatorjuntajärjestelmää), jollainen heille luvattiin toimittaa Venäjältä.

Tämän puhelun seurauksena 17. heinäkuuta 2014 päädyttiin tilanteeseen, jossa kello 16:20:xx Malaysian Airlinesin lennolla MH17 koneena ollut Boeing 777-200ER tuhoutui Itä-Ukrainan yllä. Se tuhoutui Venäjän maavoimien 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin 2. pataljoonan kalustoon kuuluneesta Buk-M1 TELARista nro 332 laukaistun ilmatorjuntaohjuksen 70-kiloisen taistelukärjen räjähdettyä, takaa katsottuna, lentokoneen ohjaamon vasemmalla puolella. Seitsemää sekuntia ennen (kello 16:19:56) lennon MH17 ohjaamosta vahvistettiin VHF-radiolla ohje lennonjohdolle ”Romeo November Delta, Malaysian one seven” – seitsemän sekuntia myöhemmin yhteys MH17 katkesi, eikä se enää vastannut kutsuihin. Kaikki lennon MH17 283 matkustajaa ja 15 miehistönjäsentä kuolivat – Venäjä ei ole tähän päivään mennessä kantanut vastuuta teostaan.

MH17: 53. ilmatorjuntaohjusprikaatin 2. pataljoonan Buk-M1 TELAR miehitetyssä Itä-Ukrainassa (julkaistu 16. joulukuuta 2020).

Millainen joukko-osasto 53. ilmatorjuntaohjusprikaati tuolloin oli?

MH17: tarkastelussa 53. ilmatorjuntaohjusprikaati (julkaistu 9. tammikuuta 2021).

Venäjä tarjoili lännelle hopealautaselta mahdollisuuksia ryhtyä toimiin keväällä ja kesällä 2014, se tarjoili niitä vielä Malaysia Airlinesin lennon MH17 pudottamisen jälkeen loppukesästä käydyn Ilovaiskin taistelun aikana rikkoessaan Ukrainan kanssa tehdyn sopimuksen ja tulittaessa rajusti Ilovaiskin kattilasta vetäytyviä ukrainalaisjoukkoja, aiheuttaen ukrainalaisille huomattavat tappiot. (6) Venäjän toimia lopputalvesta syksyyn 2014 yhdistää valehtelu, propaganda, vastuunpakoilu, sotarikokset, miehitys ja sellaiseen tähtäävät sotatoimet, joten on melkoista hurskastelua väittää helmikuun 24. 2022 tulleen yllätyksenä – tämä tarina olisi mennyt läpi helmikuussa 2014 Venäjän miehittäessä Krimin niemimaan, mutta mikään yllätys (harjoitettuine julmuuksineen) se ei ole enää kahdeksan vuotta myöhemmin helmikuussa 2022.

 

Marko

 

Lähteet:

1. https://www.om.nl/actueel/nieuwsberichten/@103183/update-criminal/ 

2. https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/144311/KoistinenJT_YEK58.pdf?sequence=1&isAllowed=y 

3. Bellingcat: Russian artillery attacks on Ukraine 2014.

4. https://www.themoscowtimes.com/2014/11/21/russias-igor-strelkov-i-am-responsible-for-war-in-eastern-ukraine-a41598 (lainaten Zavtraa).

5. https://www.bellingcat.com/app/uploads/2016/02/53rd-report-public.pdf  (s. 40).

6. https://puolustusvoimat.fi/documents/1951253/4047542/MAAVTKESK_Katsaus_Ilovaisk_2016.pdf/a0c74a16-90de-44d8-8a38-f33c903a8def/MAAVTKESK_Katsaus_Ilovaisk_2016.pdf.pdf 


#MH17 #StandWithUkraine 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Toistaiseksi ei kommentointia.

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.